Facil 35:an Gitsan till Estland i maj 2017

Jag håller ihop en seglingsklubb med skeppare från ABB Robotics, som jobbat där någon gång de senaste 30 åren. Klubben kallas Robåt då företaget är ABB Robotics och vi gör våra egna eskadrar varje år. I år bestämde vi oss för att fira att det var 25 år sedan vi besökte Kärdla på Dagö.

Tre båtar avseglade från Västerås, Gitsan (Facil 35), Rubina (Långedrag 41) och Albertina (Vindö 32). Vägen till Sandhamn gick via Baggensstäket och Napoleonviken, som blivit en tradition för oss genom åren att besöka för gemensamma måltider. I Sandhamn fyllde vi upp diesel, vatten och matförråden, duschade och åt en middag på värdshuset. Vinden hade nu ökat till 6-8 m/s och behaglig halvvind. Det var häftigt att glida ut förbi Revengegrundet och Södergrynnan för att sedan ha öppet hav hela vägen till Dagö. För att underlätta navigeringen hade vi lagt in en fiktiv angöringspunkt utanför Dagö och en rutt dit som låg som ett rakt streck på GPS:en. Fördelen med att åka i maj är att det aldrig blir riktigt mörkt.

För att alla skulle vara trygga under färden hade vi bestämt att alltid ha båtarna inom synhåll. Eftersom Facil 35:an och var snabbare än Vindö 32 och vid akterlig vind ungefär lika snabb som Långedrag 41 så fick Vindö 32:an sätta dom segel dom kände sig bekväma med medan vi andra fick rulla in och ut för att hela tiden ha alla inom synhåll. Det gick förvånansvärt bra. När vi kom fram till angöringspunkten på torsdagskvällen låg vi bara 100 m ifrån varandra. Vi kom in till Kärdla gästhamn strax efter midnatt, dvs 25 timmar efter att vi lämnade Sandhamn.

Gästhamnen är helt ny och håller hög standard med fräscha duschar, bastu och toaletter och en restaurang med bar bara 100m från kaj. Sven, gästhamnskaptenen, var väldigt trevlig och hjälpsam. På bryggorna finns el och vatten, medan toatankstömning och diesel finns vid kajen.

Vi stannade i Kärdla – eller Kärrdal som den hette på svensktiden – i två dagar och gjorde flera utflykter runt Dagö som vi förbokat via Sigrid på Turistbyrån. Vi besökte bland annat Tahkuna och Köpu fyrar, Ristna, ett ullgarnsmakeri, Cross Hill och en festival som kallades Näbbgäddans Dag. Det var spännande att resa runt i gamla svensktrakter och få höra en del om hur dom hade det på den tiden.

Det blev en härlig avfärd på söndagen med sol och varmt i luften. Under natten blixtrade det runt horisonten, men åskan kändes aldrig hotande och det kom inte mycket regn över oss.

Precis som prognoserna sa så vände vinden mot norr strax efter att vi slog söderut nära Åland och gav oss en bra kurs direkt mot Sandhamn. Soluppgången över havet var fantastiskt vacker och vinden låg stadigt på 12-15 m/s under förmiddagen, 18 m/s som värst. Det sköljde konstant vågor över hela däcket och sittbrunnen, men humöret var på topp och vi sken ikapp med solen. Jag upptäckte läckor när horisontellt vatten tog sig in vid masten och i babords garderob via värmarens skorsten. Dom märks inte vid regn uppifrån. Vi lade till i Sandhamn efter 25 timmars överfart för en välbehövlig vila. Resten av resan hem till Västerås blev som en av våra vanliga eskadrar till Stockholms skärgård med bl.a. besök på Stampen innan vi fortsatte på Mälaren tillbaka till Västerås.

Den första längre seglingen med min nya Facil 35:a Gitsan blev mycket lyckad. Jag är fantastiskt nöjd med hur hon snabbt tar mig enkelt och säkert fram över havet. Kombinationen av självslående fock och gennaker är oslagbar.

Hela turen blev 456 Nm och 9 dagar lång. Ett gott minne för livet!

Vad blir det nästa gång? Snacket har redan börjat om Lettland!

 

/Jan Jonson

 

PS: Det var en stor skillnad mellan eskadern i år och för 25 år sedan:

1992 2017
Inga sjökort tillgängliga, bara ryska kopior Sjökort tillgängliga både i pappersform och till navigator
Inga fyrar eller lysbojar på plats kring minsvepta leder (låg på land) Fungerande bojar/fyrar plats, förhoppningsvis inga minor kvar
DECCA navigator på två av fem båtar

(+/- 1 Nm)

GPS, iPads, etc.
Bäring till olika radiomaster som backup
Två mobiltelefoner NM 400 på två av fem båtar Mobiltelefoner hos alla, men ingen täckning förrän nära land
Ingen diesel tillgänglig, vattenkvaliteten osäker Både diesel och vatten tillgängligt
Visum, inbjudan nödvändigt, pass EU
Oskyddad hamn i Lehtma Ny fin gästhamn i Kärdla

/Jan Jonson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *