Hur det hela började
Pappan bakom Facilbåtarna är framlidne Tommy Stål (fotot är från 1983) och det hela startade medan han ännu arbetade på Kungliga Byggnadsstyrelsen med lokalfrågor för statliga myndigheter och verk. Ett stort intresse för segling sedan unga år tog dock överhanden och på ”lediga stunder” ritade han det som skulle komma att bli Facil 26.
Tillsammans med kamraten och segelmakaren Joakim Ringenson startades jakten på lämpliga lokaler som ledde till Trosa, men just när det var nästan klart läste man en artikel i Länstidningen i Södertälje om kalkbrottet på på Oaxen som skulle läggas ner, och nu sökte man andra verksamheter som kunde bedrivas i lokalerna. På så sätt kom man 1975 att etablera ett båtbyggarvarv på Oaxen strax söder om Södertälje.
Pluggen och formen till Facil 26 tillverkades vid Spillersboda varv utanför Norrtälje, och det första skrovet och däcket låg i formarna vid transporten till Oaxen. Den första båten blev brun eftersom det var den gelcoaten som fanns hemma när man plastade det första skrovet och däcket, och den första båten kom därav att få namnet Farin. Båten byggdes klar och ställdes ut på Båtutställningen i Stockholm som på den tiden hölls i Marmorhallarna på Birger Jarlsgatan. Utställningen var lyckad och flera båtar såldes.
Första året byggdes 16 st Facil 26 och totalt blev det 115 st. De ca 15 sista båtarna fick 7/8-rigg samt annan inredning, roder och köl jämfört med de övriga. Köl och roder fick elipsform.
Nästa modell
Nästa modell 1980 utökades Facilfamiljen med en 35-fotare, Facil 35. Inredningen var av en flexibel konstruktion som också mönsterskyddades. Konstruktionen byggde på 60 cm breda moduler som man kunde placera som man önskade, vilket ledde till att båten är ganska jämnbred i vattenlinjen. Skrov och segelplan är ritat av Rolf Magnusson medan Tommy Stål själv ritade inredning och däck. Totalt tillverkades 41 st Facil 35.
En 30-fotare kommer till
Efter lite ekonomiska bekymmer gjorde man en omstart och en ny modell togs fram, Facil 30, som Tommy Stål ritade själv. Den första båten var klar 1983 och totalt kom 40 st Facil 30 att tillverkas. Värt att notera att första båten fick segelnummer 10 för det såg så fjuttigt ut med bara en siffra. Konstruktionen var lyckad och modellen knep en 1:a-plats i Gotland Runt 1989.
Man arbetade också med några andra fabrikat och var bl.a. involverade i Comfortina 36 som bygger på skrovet från Facil 35.
Den sista (?) och största Facilbåten
Inom Facilfamiljen gjordes Facil 35 om ordentligt och så hade man skapat Facil 355 XO som kom att tillverkas i 12 exemplar. Även dessa har segelnummer som börjar med 10.
1987 drabbades man åter igen av ekonomiska problem och verksamheten lades ner. Formarna för Facil 355 XO såldes till Arcona som fortsatte tillverkningen under eget namn.
Den saknade modellen
Det finns en femte modell, Facil 310 XO, som kräver ytterligare sökning efter information. Vi vet dock att åtminstone skroven tillverkades i Polen och att de färdiga båtarna såldes via Ingemar Boding. Formarna kom dock på villovägar och har inte gått att finna. Totalt lär 8 st Facil 310 XO ha tillverkats i början av 1990-talet.
Namnet och segelmärket
När man skulle bestämma ett namn på sina båtar sökte man något som skulle fungera på svenska, engelska och franska. Flera alternativ fanns men man fastnade för ”facil” som i och för sig stavas lite annorlunda på franska men som på alla tre språken betyder lätt, lätthanterlig eller medgörlig.
Segelmärket har Tommy Stål ritat. På Facil 26 är det rött, på Facil 30 rött och blått och på Facil 35 står det 35 i märket.
Hjälp oss med historien om Facilbåtarna
Skicka gärna ett mejl till webmaster(a)facilklubben.se om du har ytterligare information om Facilbåtarna, eller om du hittat något som du anser inte stämmer i beskrivningen ovan.